Oud-Katholieke Parochie 'St. Willibrordus' Arnhem

Zomerrooster in juli en augustus

In de maanden juli en augustus (tot en met 23 augustus) geldt het zomer rooster. Over de viering op 30 augustus is nog geen duidelijkheid.
De ene zondag is de Oud Katholieke parochie gastvrouw en de ander zondag is de Evangelisch Luthers gemeente verantwoordelijk voor de viering. We beginnen altijd om 10 uur.
Opgeven voor de Oud-katholieke diensten ... Lees verder>>

We zijn weer open!

Op zondag 7 juni was er weer een viering in ons kerkgebouw. Het is wennen aan de afspraken, experimenteren met de vorm maar het ... lees verder>>

Thuis-collecte voor de eigen parochie

In deze tijd kan de parochiegemeenschap niet bijeenkomen. Dat raakt ons in de eerste plaats in het hart als liturgievierende ... lees verder>>

Pinksteren

De zondag? Een zaterdag zonder grasmaaier?

Afgelopen zondag na de viering was er een gesprek met de kerkbezoekers. We kunnen sinds een paar weken op zondag weer naar de kerk. Maar wat betekent dat? Voegt de zondagse viering iets toe aan ons leven?
Hoe is het als je op zondag, net als op alle andere dagen van de week, thuis moet blijven vanwege een virus? Op de terugreis naar huis bedacht ik de titel die boven deze overweging staat. Als ik op zondag niet naar de kerk ga, lijkt het erg op een zaterdag waarop je geen gras maait. U begrijpt; wij wonen in een nette buurt, op zondag wordt het gras niet gemaaid en verder ook weinig herrie gemaakt.
Ik herinnerde me  een verhaal dat ik ooit las met als titel: “De verloren zondag”. Het verhaal gaat over een jongen die op zondagochtend door de stad dwaalt en merkt dat deze dag erg lijkt op de vorige dag en de dag daarvoor. Wat maakt een zondag nu tot een zondag? Ook op zondag is er slecht nieuws, zo hoort hij van de radio. Mensen doen op zondag net als op andere dagen. De jongen besluit naar de politie te gaan om aangifte te doen: de zondag is verloren. De politieman begreep er natuurlijk niets van, maar de jongen hield vol.
“Als er zondag op de kalender staat, dan moet het ook zondag zijn. En als ik er niets van merk, dan klopt er iets niet”.
De agent doet wat iedereen doet in deze omstandigheden: hij belt zijn baas. De baas besluit wat elke baas doet in deze omstandigheden: hij maakt een rapport op. Dit rapport komt terecht bij de media en roept allerlei reactie op.
Eén dominee heeft wel degelijk zondag gevierd want hij had 300 mensen in zijn kerk (het was nog pré- coronatijdperk) Een ander had een heerlijk stukje gefietst, daar had zij op zondag tijd voor. Een kind had zich verveeld omdat de ouders heel lang wilden uitslapen. Zo stond de telefoon roodgloeiend.

Een journalist wilde van de jongen weten waarom hij aangifte had gedaan.
“DE zondag is waardevol”,  zo zei de jongen, “en als je iets verliest dat waardevol is, moet je net zo lang zoeken tot je het weer hebt gevonden. Niet op papier maar in het echte leven.”.

Pastoor Joke Kolkman

Welkom

 

Welkom op de website van de Oud-Katholieke Parochie 'Sint Willibrordus' in Arnhem.

Hier vindt u het laatste nieuws vanuit onze parochie. Ook kunt u de agenda inzien om te kijken welke activiteiten & vieringen er plaatsvinden. Verder kunt u op onze website nader kennismaken met de Oud Katholieke Kerk van Nederland en nog zoveel meer.

Mocht u na het bekijken van deze website eens nader kennis willen maken met onze parochie en/of de zondagse vieringen, dan bent u van harte welkom op de Adolf van Nieuwenaarlaan 3 in Arnhem. Iedere zondag is daar een viering van 9:30 uur tot 10:45 uur.

Vanwege vakanties of bijzondere diensten kunnen er afwijkingen zijn in het schema! Kijk voor de precieze aanvangstijden naar de agenda.

Na de viering bent u van harte uitgenodigd in 'de Kloostergang' (naast de kerk) voor een kopje koffie of thee. Daar heeft u alle gelegenheid om mensen te spreken en er is altijd wel iemand bereid om uw vragen te beantwoorden!

Is deze stap te groot voor u, en spreekt u liever iemand vooraf, dan kunt u contact opnemen met de pastoor of iemand van het kerkbestuur. In dat geval verwijzen wij u naar de button: contact.

.

Een kerk met een knipoog

.

Blonde krullen golven onder zijn mijter vandaan. Om zijn mond speelt een aanstekelijke glimlach. Op onze website geeft hij zelfs zo af en toe een knipoog en als je de Oud Katholieke Parochie St. Willibrordus in Arnhem binnenloopt begroet zijn beeld je direct bij binnenkomst. 'Goedendag, ik ben de heilige Willibrordus, welkom in mijn kerk', lijkt hij te zeggen.

Ja, zo uitnodigend kan een katholieke kerk zijn.
Geen kerk van zuur kijkende mannen die je vanaf de kansel vertellen wat je moet doen, denken en voelen, maar een kerk waarin bisschoppen, priesters, diakenen en parochianen samen bepalen wat belangrijk voor hen is.
Geen kerk die in haar eigen gelijk verstard is, maar een kerk die meegroeit met haar tijd, een kerk die tussen de mensen staat, verbonden met christenen over de hele wereld.
Een kerk die gehuwde priesters wijdt.
Een kerk die vrouwelijke priesters wijdt.
Een kerk die niet moeilijk doet over homoseksualiteit.
Een kerk waarin kinderen welkom zijn en waarin je de aartsbisschop best met 'Joris' mag aanspreken (of met 'monseigneur Vercammen', als je dat fijner vindt).
Een waarlijk eigentijdse kerk dus.
En toch ook een echt katholieke kerk.
Een katholieke kerk met alles erop en eraan! Compleet met een prachtige klassieke ritus, met wierook en kaarsen en met gregoriaanse gezangen.
Een kerk die stevig wortelt in een tweeduizend jaar oude, religieuze traditie.

.

Oud maar springlevend

.

.

De Oud-Katholieke Kerk van Nederland is geenszins bejaard en rimpelig. 'Oud' is de katholieke traditie waarop ze zich beroept. Het is de traditie van de oude, universele en ongedeelde kerk van de eerste tien eeuwen van het christendom. Het is de kerk die de heilige Willibrordus naar Nederland bracht en die, zo vinden de oud-katholieken, niets van haar actualiteit verloren heeft. Oud, maar daarom juist springlevend.
De oude traditie is ernstig en soms zelfs een beetje streng. De typisch oud-katholieke spiritualiteit komt voort uit de katholieke hervormingsbeweging in de achttiende eeuw. Grote denkers als de Franse filosoof Blaise Pascal en de Nederlandse theologen Geert Groote en Thomas van Kempen legden de nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van de gelovige voor zijn zielenheil.
De kerk mag nooit een instituut zijn dat jouw geweten wel even voor je schoonpoetst, klaar terwijl je wacht, in ruil voor een bijdrage in het kerkfonds en tien weesgegroetjes. Samen optrekken met Jezus Christus is best lastig, daar moet je zelf het nodige voor doen. In de oud-katholieke traditie is de kerk vooral een plek waar de gelovige ondersteuning kan krijgen bij zijn persoonlijke groei in het geloof. De groei zelf is je eigen verantwoordelijkheid tegenover God. Dat is de sobere, bijna calvinistische trek van het oud-katholicisme.

.

Katholiek zonder paus

.

Wie aan 'katholiek' denkt, denkt meteen aan de paus in Rome. De oud-katholieken zijn sinds 1723 katholiek zonder de paus. In dat jaar koos een deel van de katholieken in ons land een eigen bisschop, namelijk Cornelius Steenoven. De Nederlandse katholieken kozen al eeuwen zelf een eigen bisschop, maar de paus had dit inmiddels strikt verboden. Na deze 'misstap' werd de ongehoorzame groep Hollanders buiten de kerk van Rome gezet. Dat was in het begin heel eng, want niemand geloofde dat het kon: katholiek zijn zonder paus. Maar het ging, best wel.
In de tweede helft van de negentiende eeuw kregen ook katholieken in andere landen van Europa moeite met de groeiende almacht van de paus en zijn kardinalen. Ze droomden van een katholieke kerk zonder een onfeilbare dwingeland als absoluut leider. Al snel kwamen ze in contact met de Hollandse oud-katholieken die het al anderhalve eeuw zonder paus deden, tot ieders tevredenheid.
Inmiddels is het oud-katholicisme een wijdvertakte internationale gemeenschap, die innige banden onderhoudt met de anglicaanse en de orthodoxe kerkgenootschappen. Vooral met de anglicanen is de band zeer nauw: oud-katholieke priesters mogen voorgaan in een anglicaanse dienst, en omgekeerd. In Arnhem delen de anglicanen het kerkgebouw met hun oud-katholieke broeders en zusters, en worden er regelmatig gezamenlijke vieringen gehouden.
Ondanks de meningsverschillen hebben oud-katholieken beslist geen hekel aan de rooms-katholieken. Beide kerkgenootschappen delen verregaand dezelfde basis en dezelfde liturgie.

.

Maria en de heiligen

 

Wie de Arnhemse oud-katholieke Willibrorduskerk binnengaat, wordt begroet door een beeld van de heilige Willibrordus.

Binnen in de kerk heeft een beeld van Maria met het kind Jezus een bijzondere plaats gekregen, midden in een krans van kaarsjes.

Dat is in de afgelopen jaren zo gegroeid, heel natuurlijk en heel geleidelijk. Zo heeft iedere parochie zijn eigen, plaatselijke gebruiken.

Klik hier om meer te lezen over 'Maria in het oud-katholicisme'.

Wie de Arnhemse kerk binnenkomt, weet zich meteen in een katholiek gebedshuis, daar kan  geen twijfel over bestaan. Ook de eredienst en de viering van hoogfeesten zijn honderd procent, helemaal en onvervalst katholiek. Ja, natuurlijk worden er kinderen gedoopt en huwelijken en verbintenissen ingezegend. Natuurlijk houdt de Oud-Katholieke Kerk alle zeven sacramenten in ere. En Palmpasen mét palmtakken en Aswoensdag mét as. En de Goede Week en Pasen en Kerstmis en Pinksteren en Hemelvaart en de heilige Willibrord en de heilige Eusebius en alle andere goede en waardevolle dingen die horen bij een traditie van tweeduizend jaar. Op een eigentijdse manier, dat wel.

 

Wie meer wil weten over de historie en de achtergronden van de Oud-Katholieke Kerk in Nederland, kan terecht op de site van de landelijke kerk

 .

Alt-katholisch (DEUTSCH)


Wir sind eine Pfarrei der Alt-Katholischen Kirche der Niederlande (https://oudkatholiek.nl/). Das heisst, dass wir katholisch sind auf eine Weise, die sich eher auf die frühesten Jahrhunderte des Christentums beruft (deshalb "alt"-katholisch) als auf die zentrale Leitung aus Rom. Konkret bedeutet das, dass wir unsere eigenen Bischöfe von Utrecht und Haarlem wählen und dass Priester und Gläubige in der Leitung der Kirche mitarbeiten. Das hat im 20. Jahrhundert zur Einführung des Niederländischen in der Liturgie, zur Aufhebung der priesterlichen Zölibatsverpflichtung und, seit zehn Jahren, zur Weihe von Frauen zum Priesteramt geführt. Wir glauben, dass diese Anpassungen uns in die Lage stellen, den alten katholischen Glauben in unserer Zeit lebendig zu erhalten.

Wer getauft ist, in der eigenen Kirche an der Kommunion teilnimmt und mit uns die Gegenwart des Herrn feiern will, ist wilkommen bei der Kommunion und bei der Spendung anderer Sakramente.

Oud-Katholieke Parochie St. Willibrordus, Arnhem | Site techniek: SyncCMS